7 tips om je online conversies te verbeteren in 2020

Een groot aantal ondernemingen wordt in 2020 hard geraakt door de Coronacrisis. In veel verschillende sectoren nemen de verkopen af. Vaak is dit simpelweg het gevolg van angst in combinatie met terugvallende inkomsten van de consument. Doordat er overal veel winsten worden misgelopen, zijn mensen geneigd om iets meer in de spaarmodus te gaan. In de marketingwereld kun je niet anders dan hier op de een of andere manier mee om te gaan. Je moet toch door. Vandaar dat het zeer waardevol kan zijn om te kijken naar je online conversies. Wanneer de bezoekersaantallen bijvoorbeeld terugnemen met een aantal procent, kun je dit compenseren door de conversie te verhogen. Al met al ben je dan toch in staat om aan je inkomsten te komen en zelfs misschien een beetje te groeien. Hier zijn 7 tips om je online conversies te verbeteren in 2020:

7: Personaliseer
Hoe meer je je band met de bezoeker kan personaliseren, hoe groter de kans op succes is. Mensen voelen zich dan veel meer met je verbonden. In plaats van het heel afstandelijk te houden en puur voor de verkoop te gaan, doe je er goed aan om te investeren in personalisatie. Ook met het oog op de lange termijn kan dit een hoop positieve effecten tot gevolg hebben.

In veel sectoren hebben mensen immers de keus uit verschillende aanbieders. Je zal je dan toch op een bepaalde manier moeten onderscheiden. Om de bezoeker te overtuigen, is het belangrijk om ook die persoonlijke noot te raken. Al is het maar door een individueel bericht of een doordachte suggestie. Het hoeft vaak niet eens heel uitgebreid te zijn, om toch een effect te hebben.

6: Vind specifieke kennis
Het is niet altijd nodig om alles zelf te doen. Zeker conversie is een vrij bekend en breed onderwerp, waarvan veel kennis aanwezig is in de wereld. Er zijn tal van echte experts op het gebied van conversie, die een flinke invloed kunnen hebben op je cijfers. Specifieke kennis is vaak zeer waardevol om op één gebied volledig de diepte mee in te duiken. Aangezien deze kennis voor verschillende producten en diensten inzetbaar is, is het van grote toegevoegde waarde. Wil je het echt goed aanpakken en het onderste uit de kan halen qua conversie? Dan is het vinden van de juiste expertise een goede zet. Uiteraard zolang het binnen het budget valt.

5: Maak het de bezoeker zo makkelijk mogelijk
In de basis weet elke onderneming wel dat het de bedoeling is om het de bezoeker zo makkelijk mogelijk te maken om tot aankoop over te gaan. Maar in de praktijk laat dit vaak toch nog te wensen over. Het is noodzakelijk om zo kort en tegelijkertijd zo duidelijk mogelijk te zijn. Op de smartphones van vandaag de dag zijn er tientallen apps die tegelijkertijd om de aandacht van de gebruiker vragen. Zeker nu men tijdens de Coronacrisis allemaal thuiszit, zijn er tal van afleidingen. Lang niet iedereen is geïnteresseerd in een lang verhaal of een advertentiefilmpje van 4 minuten. Maak het de bezoeker zo makkelijk mogelijk door alles kort en krachtig te houden, met de mogelijkheid om verder te lezen. Wanneer mensen zelf deze keuze maken, is de kans ook groter dat ze de aandacht erbij houden.

4: Vermijd perfectionisme
Uiteraard wil je altijd op zoek gaan naar de perfecte converterende tekst, video, mail of advertentie. Maar het is erg belangrijk dat je je hierbij niet laat tegenhouden door het gevoel dat elke tekst, video, mail of advertentie perfect moet zijn. Perfectionisme vertraagt. Tegen de tijd dat je dan eindelijk 100 procent tevreden bent over het stukje content, zijn er al weer een paar concurrenten die je net voor zijn geweest. Streef altijd naar verbetering, maar wacht niet af met actie ondernemen totdat het perfect is. De kans is groot dat je dan de boot mist. Je kunt bijvoorbeeld beter 3 suboptimale blogposts plaatsen die samen 30 nieuwe klanten binnenhalen, dan 1 perfecte blogpost die 20 nieuwe klanten binnenhaalt.

3: Raak een emotionele noot
Het is altijd goed om een bepaalde emotie op te roepen door middel van een tekst, video of advertentie. Mensen reageren op emotie. Het zorgt ervoor dat ze zich meer verbonden voelen met een bepaald merk of product. Door bezoekers emotioneel te triggeren, verhoog je de kans op conversie. Probeer hier dan ook zorgvuldig over na te denken. Welke emoties hebben verband met het product of de dienst die je aanbiedt? Hoe kan je dit zo framen dat het een bezoeker aanzet tot actie? Besteed hier aandacht aan om te groeien als onderneming. In combinatie met de eerdere persoonlijke touch is deze stap extra effectief.

2: Lever bewijs van kwaliteit
Met het leveren van bewijs van kwaliteit moet je bijvoorbeeld denken aan positieve reviews die je op je website tentoonstelt. Ze zijn een vorm van bewijs dat jouw product of dienst van een bepaald niveau is. Maar tegenwoordig maakt bijna iedereen gebruik van positieve reviews. Zet daarom een stap extra. Vraag voormalige klanten om een korte video in te spreken over een ervaring met het product of dienst. Ga hier op een originele manier mee om. Mensen reageren uiteindelijk op de waarheid. Wanneer een dergelijke video zeer oprecht overkomt, zet het mensen aan om ook echt actie te ondernemen. Het geeft een gevoel van vertrouwen in een onderneming.

1: Automatiseer             
Automatiseer zoveel mogelijk processen in je onderneming die niet per se menselijke aandacht vereisen. Zorg bijvoorbeeld voor enkele automatische bedankmails na een aankoop of laat een chatbot bepaalde vragen beantwoorden die mensen hebben. Door zoveel mogelijk processen te automatiseren, heb je zelf meer tijd over om creatief te denken. Er is meer ruimte om één van de bovenstaande tips meer aandacht te schenken. Uiteindelijk gaat een groot deel van de werkzaamheden vaak zitten in herhalende handelingen, die niet per se een menselijke hand vereisen. Neem de zorg voor deze zaken weg door het te automatiseren. Richt je vervolgens op manieren om de online conversie van je producten of diensten te verhogen.

Cibus Digital
Of je nu een start-up bent, op zoek bent naar het beste talent op aarde of een scale-up die klaar is om te domineren: Cibus Digital bouwt aan marketing teams en staat achter je. Voor meer informatie bezoek onze website www.cibus-digital.nl of stuur ons een bericht op
info@cibus-digital.nl.

Deel dit artikel
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Lees meer blogs

Arbeidsmarkt

Scheidt Corona kaf van het koren in recruitment markt?

Afgelopen week kreeg ik een belletje van een collega recruitmentbureau. Ze vertelde me dat ze dé ideale kandidaat hadden gevonden voor een openstaande vacature. Wij staan altijd open voor een dergelijke aanbeveling, maar het baarde ons wel zorgen dat deze kandidaat zo naar ons werd doorgestuurd. Waarom? Het collega recruitmentbureau had geen enkele kennis van onze organisatie, functie en onze behoefte. Aansluitend hebben we de kandidaat gebeld en met een telefoontje werd duidelijk dat de kandidaat zelf van niets afwist (het netwerk is soms heel klein). En dat is exact het punt waar wij ons zorgen over maakte. Kandidaten zijn al langer een gebruiksvoorwerp geworden, waarbij Cv’s worden doorgeschoven zonder inhoudelijk met de kandidaat in gesprek te zijn.