Scheidt Corona kaf van het koren in recruitment markt?

Nu onze kinderen weer naar school mogen verheug ik me iedere ochtend op het autoritje. Even eruit in een andere omgeving. Waar een mens tegenwoordig al niet blij van kan worden  De terugweg duurt steevast langer dan nodig. Het geeft mijn hersenen de ruimte om over zaken na te denken. 

Afgelopen week kreeg ik een belletje van een collega recruitmentbureau. Ze vertelde me dat ze dé ideale kandidaat hadden gevonden voor een openstaande vacature. Wij staan altijd open voor een dergelijke aanbeveling, maar het baarde ons wel zorgen dat deze kandidaat zo naar ons werd doorgestuurd. Waarom? Het collega recruitmentbureau had geen enkele kennis van onze organisatie, functie en onze behoefte. Aansluitend hebben we de kandidaat gebeld en met een telefoontje werd duidelijk dat de kandidaat zelf van niets wist (het netwerk is soms heel klein). En dat is exact het punt waar wij ons zorgen over maakten. Kandidaten zijn al langer een gebruiksvoorwerp geworden, waarbij Cv’s worden doorgeschoven zonder inhoudelijk met de kandidaat in gesprek te zijn.

Het word tijd dat we beseffen dat we het belang om de kandidaat voorop moet stellen, te onderzoeken wat zijn/haar talenten zijn en wat zijn zijn/haar ambities zijn. Het is essentieel om dit proces op deze manier in te richten en een goed recruitmentbureau zal dit omarmen (of zelfs al zo werken). Opdrachtgevers vragen recruitmentbureaus om nog doortastender te zijn om de juiste personen en bedrijven te koppelen in deze lastige tijd. Werkgevers, die op zoek zijn naar de juiste personen en de tijd en/of luxe niet hebben om hier veel tijd mee bezig te zijn (zeker niet wanneer ze een recruitmentbureau inschakelen). En dat is meer dan begrijpelijk.

Als ik erover nadenk is dat eigenlijk de reden waarom we  ooit Cibus Digital zijn gestart. Het simpelweg ontvangen van een C.V. en motivatiebrief is bij ons niet genoeg. Wij willen met de werkzoekende in gesprek en niet simpelweg de motivatiebrief en het CV doorsturen naar de opdrachtgever in de hoop dat deze hapt. Bij ons is het belangrijk dat we niet alleen vacante functies vervullen, maar dat we ook kijken of de functie past bij de werkzoekende en of het een goed “huwelijk” kan worden voor beide partijen. Waar voorheen door opdrachtgevers nog wel eens een oogje werd dichtgeknepen, is het klakkeloos forwarden een doodzonde geworden en kan uiteindelijk funest zijn voor een recruiter of recruitment bureau.

En we geven de opdrachtgevers dan ook meer dan gelijk. Je mag van een partner verwachten dat ze de opdrachtgever kennen, de afdeling kennen en de in te vullen vacature begrijpen. Pas dan kun je als recruiter of recruitmentbureau een gedegen afweging maken of de partijen met elkaar zullen matchen. Het vertrekpunt moet de kandidaat zijn en het wenken perspectief moet zijn dat het aansluit bij een opdrachtgever die een vacature heeft. En als dat niet het geval blijkt te zijn, dan dragen wij de kandidaat niet aan bij de opdrachtgever. Hier zijn beide niets mee geholpen en zal enkel resulteren in een ontwrichte relatie. Er zullen niet aan verwachtingen kunnen worden voldaan en dat zal elke partij frustreren. Dus uiteindelijk gaat het om het onderhouden van je kandidaten en de wens om ze echt te helpen. Als dat het vertrekpunt is naar een nog niet vastgezette stip aan de horizon en de koers ernaartoe niet in beton is gegoten, wordt er per definitie gekeken naar de talenten en kwaliteiten van een kandidaat. Het doel is om iemand te laten doen wat hij leuk vindt en waar hij goed in is en niet in een rol te duwen die niet bij hem of haar past. Dit blijken de beste en meest vruchtbare samenwerkingen te zijn, waarbij de werknemer evenals de werkgever het beste van elkaar te zien krijgen.

Experts verwachten veel faillissementen als de overheid stopt bedrijven te ondersteunen. Uiteraard hoop ik voor ons en met mij ook collega recruitmentbureaus niet zullen omvallen maar als ik dan toch een wens mag uitspreken is dat organisatie recruitmentbureaus zullen omarmen voor de kennis en kunde die ze meebrengen en dat kandidaten begrijpen welke toegevoegde waarde we als recruitment bureau kunnen bieden.

Cibus Digital
Of je nu een start-up bent, op zoek bent naar het beste talent op aarde of een scale-up die klaar is om te domineren: Cibus Digital bouwt aan marketingteams en staat achter je. Voor meer informatie bezoek onze website www.cibus-digital.nl of stuur ons een bericht op
info@cibus-digital.nl.

Deel dit artikel
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Lees meer blogs

Arbeidsmarkt

Studenten worden niet klaargestoomd voor de arbeidsmarkt

Onderwijs moet meegaan met de echte wereld en moet worden aangepast op hoe de arbeidsmarkt op dat moment is. Het is niet voor niets dat veel starters nu niet aan het werk komen. Studenten komen kennis en ervaring tekort om meteen in een baan te rollen. Het is van belang dat de studenten leren hoe ze moeten omgaan met bedrijven die veel van ze eisen. Deze coronacrisis maakt dat zeer duidelijk, want er wordt meer geëist van de starters.