Bedrijven hebben geen grote kantoorpanden meer nodig.

Kunt U me horen, ik denk een slechte wifi-verbinding. Naar wie bent u op zoek? Nee, ik kan niet zien of hij aan het werk”. Als thuiswerkende recruiter maak ik het vaak mee. Ik mag van geluk spreken, ik heb eigenlijk niks te klagen. Ik heb mijn eigen kantoor zonder rondrennende kinderen en hoef me niet druk te maken over de bezorger van de Jumbo die de boodschappen komt brengen.

Voor maart 2020 experimenteerde veel organisaties met flexibele werkplekken en soms behoorde thuiswerken tot de opties. Maar laten we eerlijk zijn. Meer dan een jaar terug was thuiswerken voor veel werknemers onbespreekbaar bij hun werkgever. Hoewel veel werknemers graag wilde thuiswerken, bleken werkgevers voornamelijk te worstelen met een aantal dilemma’s. Het gevoel van control, binding met de medewerkers en wat te spreken van security en gevoelige data in thuisnetwerken. Daarnaast was het ook maar de vraag wat de manager dan moest managen en dat het inrichten van een thuiswerkplek toch ook flink geld kan kosten. En die gedachten is niet geheel onterecht. Er zijn onderzoeken geweest die hebben laten zien dat er drie hoofdnadelen van thuiswerken zijn, namelijk geen vertrouwen in een tijdsplanning hebben, een lagere betrokkenheid en het ontbreken van een goede thuiswerkplek. “Dankzij” de epidemie zijn werkgevers min of meer gedwongen om zich over te geven aan het onbekende en de eventueel genoemde nadelen te ervaren. En over het algemeen zijn de bevindingen bijzonder positief. Zelfs zo positief dat werkgevers zichzelf nu de vraag stellen of ze wel terug willen. In plaats van te denken in bepaalde doemscenario’s (waarbij men bang is dat het personeel zich als losgeslagen wild zou gaan gedragen), wordt er nu gekeken naar de kansen en de voordelen die het thuiswerken met zich mee kan brengen.

Ik denk dat werkgevers nu maanden later inzien dat het thuiswerken veel positieve kanten laat zien, waaronder:

  • Flexibiliteit van werknemers en de organisatie als geheel.
  • Efficiënte inzet van medewerkers en de verdwijnende van 9 tot 5 mentaliteit.
  • Hogere productiviteit.
  • Betere balans werk-privé; geeft hoger gevoel van welzijn.
  • Minder kosten voor kantoorruimte door het invoeren van flexplekken.
  • Lagere kosten voor energie.
  • Lager ziekteverzuim.

Los van deze opsomming zie ik een nog positiever element, namelijk de ontwikkeling op de huizenmarkt. De huizenmarkt staat al jaren enorm onder druk. Starters en bijvoorbeeld leraren kunnen in de Randstad geen huis meer kopen (zo bleek uit een onderzoek van een technologiebedrijf gespecialiseerd in de waardering van vastgoed). Doordat we nu grotendeels thuiswerken, komen kantoorpanden steeds vaker leeg te staan. Hierdoor ontstaat de terechte vraag of deze kantoorpanden dan nog allemaal nodig zijn?

Ik denk het namelijk niet en ik denk dat hier ligt een schone taak voor de overheid ligt. Door het vele thuiswerken, kan er een doorstroom in de huizenmarkt worden gestimuleerd. Dit in tegenstelling tot het ondersteunen van bedrijven, zou de overheid kunnen helpen bij het aankopen van kantoorpanden en deze ombouwen tot starters woningen (of zelfs tot sociale huurwoningen). Hierdoor kan de overheid de doorstroom in de huizenmarkt stimuleren en kan er eveneens werkgelegenheid creëren.

Ondanks dat het verplichte thuiswerken ervoor het gezorgd dat een taboe is doorbroken en werkgevers (en werknemers) hier de voordelen van in zijn gaan zien, komen er ook een aantal nadelen in zicht. Hier kom je vaak alleen achter door het te doen en te ervaren. Maar dat thuiswerken (en in combinatie met een lockdown) ook een negatief effect kan hebben, blijkt een feit.

  • Overgewicht: thuiswerkers blijken minder te bewegen en als de sportschool dan ook nog eens dicht is, kan het snel gaan.
  • Sociaal isolement: Ondanks dat we met digitale middelen prima kunnen vergaderen, zijn mensen nog steeds rasechte kuddedieren. Elkaar zien, aanvoelen en echt even spreken doet wonderen op ons gestel. Hoewel digitaal contact ons in een groot aantal dingen kan voorzien, is er niets beter dan echt contact.
  • Morele verplichtingen: We worden alle kanten op getrokken. Jouw werkgever wil graag dat je de deadline haalt en ondertussen vragen de kinderen aandacht met hun huiswerk. En terwijl je dit allemaal op de rit probeert te houden, besef je dat je toch nog boodschappen nodig hebt, want er moet ook gewoon nog gekookt worden. Dit alles zorgt ervoor dat een mens gaat afwegen wat prioriteit heeft, wat kan wachten, wat moet nu… het continu schakelen en jezelf te proberen verantwoorden, zorgt bij veel mensen voor moeheid en stress.
  • Lagere betrokkenheid: Uit het oog, uit het hart. Een gezegde die hier in lichte vorm best op van toepassing is. Doordat je de bedrijfsvoering doet op een afstand, voel je vaak ook die afstand in het echt. En afstand zorgt op zijn beurt weer voor (een gevoel van) lagere betrokkenheid.

Dit zijn echter nadelen waar oplossingen voor te vinden zijn. Door als bedrijf goed in contact te blijven staan met de werknemer (nu meer dan ooit), kun je als bedrijf op tijd sturen als het ergens mis dreigt te gaan. Betrokkenheid zorgt voor een hogere betrokkenheid en het bespreken van de morele verplichtingen kan rust bieden wanneer er duidelijk wordt uitgesproken wat men van elkaar verwacht. Ook voor overgewicht kan een handvat worden aangereikt. Vorm de reiskosten om tot sportschool abonnement en zorg dat je als een oplossing voor dit probleem faciliteert. En natuurlijk is het verstandig om elkaar ook nog steeds live te ontmoeten (vooral als de epidemie straks naar de achtergrond verdwijnt).


Wanneer je voor de nadelen praktische oplossingen aan kan bieden, blijven er enkel voordelen over en kan zowel het bedrijf als de werknemer floreren in een goed en stimulerend

Cibus Digital
Of je nu een start-up bent, op zoek bent naar het beste talent op aarde of een scale-up die klaar is om te domineren: Cibus Digital bouwt aan marketingteams en staat achter je. Voor meer informatie bezoek onze website www.cibus-digital.nl of stuur ons een bericht op
info@cibus-digital.nl.

Deel dit artikel
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Lees meer blogs

Arbeidsmarkt

Scheidt Corona kaf van het koren in recruitment markt?

Afgelopen week kreeg ik een belletje van een collega recruitmentbureau. Ze vertelde me dat ze dé ideale kandidaat hadden gevonden voor een openstaande vacature. Wij staan altijd open voor een dergelijke aanbeveling, maar het baarde ons wel zorgen dat deze kandidaat zo naar ons werd doorgestuurd. Waarom? Het collega recruitmentbureau had geen enkele kennis van onze organisatie, functie en onze behoefte. Aansluitend hebben we de kandidaat gebeld en met een telefoontje werd duidelijk dat de kandidaat zelf van niets afwist (het netwerk is soms heel klein). En dat is exact het punt waar wij ons zorgen over maakte. Kandidaten zijn al langer een gebruiksvoorwerp geworden, waarbij Cv’s worden doorgeschoven zonder inhoudelijk met de kandidaat in gesprek te zijn.

Arbeidsmarkt

Studenten worden niet klaargestoomd voor de arbeidsmarkt

Onderwijs moet meegaan met de echte wereld en moet worden aangepast op hoe de arbeidsmarkt op dat moment is. Het is niet voor niets dat veel starters nu niet aan het werk komen. Studenten komen kennis en ervaring tekort om meteen in een baan te rollen. Het is van belang dat de studenten leren hoe ze moeten omgaan met bedrijven die veel van ze eisen. Deze coronacrisis maakt dat zeer duidelijk, want er wordt meer geëist van de starters.