Studenten worden niet klaargestoomd voor de arbeidsmarkt

Onlangs schreef ik over starters op de arbeidsmarkt, over de hoge aantallen werkelozen onder de jongeren, onder starters. Terwijl ik dit artikel schreef bekroop mij het gevoel dat naast de huidige pan-epidemie de oorzaak van de hoge aantallen werkelozen onder de jongeren de wijze van opleiden misschien wel een oorzaak zou kunnen zijn. Laten we eerlijk zijn, de coronacrisis heeft op alle sectoren een grote impact, ook universiteiten en hogescholen hebben het niet makkelijk in deze ingewikkelde tijd. Opleidingsinstituten moeten veel uit de kast trekken om de studenten zo goed mogelijk te begeleiden en klaar te stomen voor een baan na de studie. Ook voor studenten is het een onzekere tijd.

De arbeidsmarkt is enorm veranderd sinds de coronacrisis en studenten hebben meer moeite met het vinden van een baan of stage. Het is de taak aan de universiteiten en hogescholen om hun studenten zo goed mogelijk te begeleiden en te ondersteunen. Wat leert het onderwijs uit deze crisis en hoe bereiden ze de studenten zo goed mogelijk voor op de veeleisende arbeidsmarkt?

Starters komen niet aan een baan

Op het moment is het voor veel starters moeilijk om aan een baan te komen. Een grote oorzaak hiervan is COVID-19. De coronacrisis heeft heel veel banen opzij gezet, omdat er simpelweg geen geld is voor nieuwe medewerkers, veel bedrijven hebben moeten sluiten of momenteel geen tijd/geld hebben om nieuwe mensen op te leiden. Dit maakt het voor starters met weinig ervaring niet gemakkelijker om vanuit de studie in een baan te rollen, helemaal nu ze in deze tijden ook weinig ervaring op kunnen doen. Dit maakt de werkeloosheid onder studenten groot.

Niet alleen de coronacrisis is te wijten aan deze werkeloosheid. Er moet ook gekeken worden naar de eisen van de arbeidsmarkt en hoe het onderwijs hierop inspeelt. De arbeidsmarkt maakt het voor de starters niet gemakkelijk. Er wordt veel ervaring en kennis gevraagd van sollicitanten. En dit is iets wat (de meeste) starters, nog niet kunnen bieden. Maar dit zou juist iets kunnen zijn waar het onderwijs iets mee moet gaan doen.

Het onderwijs moet meegroeien met de arbeidsmarkt

Het onderwijs is er om de jongeren op te leiden en ervoor te zorgen dat ze goed voorbereid de arbeidsmarkt op kunnen. Dit klinkt makkelijk, maar de wereld verandert met de seconde, bedrijven groeien, er komen bedrijven bij, nieuwe banen, nieuwe kansen. Door de coronacrisis ligt dit allemaal even anders en vallen er in sommige sectoren heel veel banenkansen weg en in sommige branches komen er juist meer banen vrij. Het is aan het onderwijs om de studenten klaar te stomen voor deze realiteit. Maar hoe bereid je iemand voor op onzekerheden.

De coronacrisis is voor het onderwijs een goede les. Docenten moeten ineens op een andere manier kennis verstrekken aan hun studenten en ze moeten ervoor zorgen dat de leerlingen voldoende ervaring en kennis opdoen, voor een baan na de studie. Het is van belang dat het onderwijs meegroeit met de arbeidsmarkt, maar gebeurd dat wel genoeg. In het hoger onderwijs wordt erg gefocust op theorie kennen en wordt er minder (dan bij mbo studies) praktisch uitgevoerd. Op het moment is het moeilijk om stages door te laten gaan en de studenten praktische ervaring op te laten doen. Maar dit laat wel zien dat juist deze praktijk zo belangrijk kan zijn voor starters en de praktijk veranderd ook constant.

Studenten voorbereiden op de echte wereld

Onderwijs moet meegaan met de echte wereld en moet worden aangepast op hoe de arbeidsmarkt op dat moment is. Het is niet voor niets dat veel starters nu niet aan het werk komen. Studenten komen kennis en ervaring tekort om meteen in een baan te rollen. Het is van belang dat de studenten leren hoe ze moeten omgaan met bedrijven die veel van ze eisen. Deze coronacrisis maakt dat zeer duidelijk, want er wordt meer geëist van de starters.

Ook kijkend naar na de coronacrisis, wanneer iedereen ineens op zoek is naar een baan en er meer banen vrijkomen. Komen de starter dan wel aan bod, of blijven ze nog langer werkloos. Voor opleiders is het de taak om mee te gaan met de tijd, veel praktische situaties voor te doen aan de studenten en ze zoveel mogelijk te leren over hoe het er echt aan toe gaat op de arbeidsmarkt. Alleen leren uit een boekje is niet meer genoeg en misschien zelfs achterhaald. 

Cibus Digital
Of je nu een start-up bent, op zoek bent naar het beste talent op aarde of een scale-up die klaar is om te domineren: Cibus Digital bouwt aan marketing teams en staat achter je. Voor meer informatie bezoek onze website www.cibus-digital.nl of stuur ons een bericht op
info@cibus-digital.nl.

Deel dit artikel
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Lees meer blogs

Arbeidsmarkt

Scheidt Corona kaf van het koren in recruitment markt?

Afgelopen week kreeg ik een belletje van een collega recruitmentbureau. Ze vertelde me dat ze dé ideale kandidaat hadden gevonden voor een openstaande vacature. Wij staan altijd open voor een dergelijke aanbeveling, maar het baarde ons wel zorgen dat deze kandidaat zo naar ons werd doorgestuurd. Waarom? Het collega recruitmentbureau had geen enkele kennis van onze organisatie, functie en onze behoefte. Aansluitend hebben we de kandidaat gebeld en met een telefoontje werd duidelijk dat de kandidaat zelf van niets afwist (het netwerk is soms heel klein). En dat is exact het punt waar wij ons zorgen over maakte. Kandidaten zijn al langer een gebruiksvoorwerp geworden, waarbij Cv’s worden doorgeschoven zonder inhoudelijk met de kandidaat in gesprek te zijn.