Waarom een UX Researcher hetzelfde werk doet als een volksvertegenwoordiger

Een paar weken geleden tijdens een evenement moest ik me weer eens een keer voorstellen. Dit keer ging het helaas niet over mijn liefde voor spraakgestuurde technologie of mijn podcast, maar het ging over mijn baan. Saai! Zou je denken. Want ik mag mezelf voorstellen als een UX Researcher en wat is nou hipper dan dat, at the moment?

Maar waarom hip? En nog veel belangrijker: wat doet een UX Researcher nou eigenlijk?

Klanten blij, wij blij

In plaats van me voor te stellen als iemand die klantonderzoeken doet bij een online bank (heel hip), maakte ik gebruik van de chique term die mij gegeven is om uit te leggen dat ze het in mijn bedrijf heel belangrijk vinden om te luisteren naar klanten. Want dat is wat ik doe voor mijn geld. Ik luister. Ik stel vragen. Veel ook. En ik geef advies. Aan teams die niets willen baseren op aannames. En dat maakt het hip: dat ik voor geld mag vastleggen hoe bepaalde behoeften en motivaties van onze gebruikers een rol spelen in het laten slagen van een functionaliteit. Want je maakt immers alles voor de tevredenheid van je klanten. Zij blij, wij blij.

De oren en ogen van de klant

Vragen als “Wat zouden onze klanten vinden van dat nieuwe prototype?”, “Wat zeggen ze nou écht?” passeren dagelijks de revue. Je denkt constant vanuit de klant. Je denkt niet alleen, je bevraagt ze ook. Je nodigt ze uit bij je op kantoor. Je wordt de oren en ogen van de klant. Het doorvertalen van de antwoorden van klanten naar echte learnings, is misschien maar 20% van mijn werk. Het grootste gedeelte zit in het correct laten landen van die learnings bij de teams. (Want zij weten het altijd beter.) Het is net alsof je een volk vertegenwoordigd, maar dan toch anders.

Solliciteer vandaag nog!

Voel jij je geroepen om ook klanten te vertegenwoordigen binnen bedrijven? Ben je goed in het observeren van menselijk gedrag en ben je goed in het doorgronden van de behoeften van mensen en kun je dit allemaal zonder vooroordelen te hebben? Dan is een baan als UX Researcher misschien wel iets voor jou.

En zeg nou zelf, hoe hip is het om te zeggen dat je een volk vertegenwoordigd, de volgende keer dat jij je moet voorstellen op een evenement. Solliciteer vandaag nog op een van de openstaande vacatures!


Cibus Digital

Of je nu een start-up bent, op zoek bent naar het beste talent op aarde of een scale-up die klaar is om te domineren: Cibus Digital bouwt aan marketing teams en staat achter je. Voor meer informatie bezoek onze website www.cibus-digital.nl of stuur ons een bericht op info@cibus-digital.nl.

Deel dit artikel
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Lees meer blogs

Arbeidsmarkt

Scheidt Corona kaf van het koren in recruitment markt?

Afgelopen week kreeg ik een belletje van een collega recruitmentbureau. Ze vertelde me dat ze dé ideale kandidaat hadden gevonden voor een openstaande vacature. Wij staan altijd open voor een dergelijke aanbeveling, maar het baarde ons wel zorgen dat deze kandidaat zo naar ons werd doorgestuurd. Waarom? Het collega recruitmentbureau had geen enkele kennis van onze organisatie, functie en onze behoefte. Aansluitend hebben we de kandidaat gebeld en met een telefoontje werd duidelijk dat de kandidaat zelf van niets afwist (het netwerk is soms heel klein). En dat is exact het punt waar wij ons zorgen over maakte. Kandidaten zijn al langer een gebruiksvoorwerp geworden, waarbij Cv’s worden doorgeschoven zonder inhoudelijk met de kandidaat in gesprek te zijn.