De rol van Corona in de toekomst van online marketing

In de coronacrisis leeft bijna iedereen wel met een toegenomen hoeveelheid onzekerheden. Je ziet in bijna elke branche dat er allerlei maatregelen moeten worden genomen om het hoofd boven water te houden. Maar de sectoren waar misschien wel de grootste klappen vallen, zijn degenen waarbij veel fysiek contact benodigd is. Kappers, schoonheidsspecialisten, fysiotherapeuten, horecawerknemers. Stuk voor stuk geraken ze in flinke financiële problemen. Het bijzondere aan deze situatie is dat bijna niemand weet hoe de toekomst eruit gaat zien. Komt er een vaccin? En zo ja, wanneer dan? Hoelang gaan alle maatregelen nog duren? En wat betekent dit voor de verre toekomst? Kunnen virussen als Corona vaker terugkeren?

Ook in meer digitale branches, zoals online marketing, wordt hierover nagedacht. Er zijn namelijk genoeg aanleidingen om te denken dat digitale processen juist steeds meer gebruikt gaan worden. En wel om de volgende redenen:

  • Beperkt fysiek contact mogelijk: Met het oog op Corona en andere toekomstige virussen is dit een duidelijk pluspunt van het gebruik van digitale processen. Online marketing vindt voor het overgrote deel ook online plaats. De welbekende 1,5 meter afstand is hierin goed te hanteren.
  • Toenemende technologische middelen: De digitalisering was voordat Corona om de hoek kwam kijken natuurlijk ook al ingezet. Er is in toenemende mate technologie beschikbaar om zaken te automatiseren.

Beide redenen zijn bijvoorbeeld voor de automatisering een grote oorzaak van acceleratie. De automatisering blijft toenemen, doordat meer en meer beroepen door robots en softwaresystemen uitgevoerd kunnen worden. Zo zie je bijvoorbeeld in de auto-industrie al dat er steeds minder fysiek werk van mensen nodig is. Aan de ene kant wordt het productieproces van auto’s gedomineerd door robots, terwijl ze in de nabije toekomst ook volledig zichzelf gaan rijden. Chauffeurs van vrachtwagens of taxi’s worden dan alsmaar in mindere mate nodig. Maar ook in online marketing komt de automatisering als gevolg van Corona naar alle waarschijnlijkheid in een stroomversnelling.

De rol van automatisering in online marketing
Als online marketeer is de kans groot dat je enig verstand hebt van bijvoorbeeld Facebook advertenties of e-mail marketing. We zien in beide gevallen al dat er een enorme rol voor automatische processen is weggelegd. Zo worden er bijvoorbeeld tal van automatische mailtjes verstuurd wanneer iemand zich inschrijft voor een nieuwsbrief of een product koopt. Bovendien is een Facebook pixel een zeer gecompliceerd werkend stukje automatisering van Facebook, waardoor je heel gericht de juiste doelgroep kan filteren. Al deze processen zijn al geautomatiseerd. Dit zal waarschijnlijk in toenemende mate zichtbaar zijn.

Al met al komt het erop neer dat er een enorme behoefte is om data zo snel mogelijk te analyseren en op een productieve wijze in te zetten. Aangezien mensen hiertoe niet in staat zijn, wordt hier software voor geproduceerd. Net zoals een rekenmachine je flink wat tijd kan schelen, geldt dit voor online software op veel grotere schaal.

De rol die Corona hierin heeft, is dat de huidige crisis meer aandacht op online marketingtools legt. Ook kappers en schoonheidsspecialisten doen zoveel als ze kunnen online. En meer aandacht betekent automatisch dat er meer vooruitgang wordt geboekt. Er zal meer geld rondgaan in het vinden van manieren om processen te optimaliseren.

Hoe gaat de toekomst van online marketing eruit zien?
De verwachting is dan ook dat online software meer en meer gaat toenemen qua intelligentie. Zeker in de komende paar jaar gaan technologische vooruitgang en automatisering van processen een groot deel van online marketing gerelateerde zaken uitmaken. Dit komt waarschijnlijk op de volgende manieren tot uiting:

  • Effectiever doelgroep bereiken: De mate waarin advertenties effectief zijn, is nu al ongekend hoog. Waar vroeger in traditionele marketing nog reclame aan zowat de hele samenleving werd getoond, heb je nu de mogelijkheid om dit extreem te specificeren. Zo kun je bijvoorbeeld een T-shirt met een grappige tekst over mannelijke verplegers uitsluitend laten zien aan mannelijke verplegers die bekend staan als online shoppers. Om maar een voorbeeld te noemen. De verwachting is dat dit in de toekomst alleen nog maar verder toeneemt. De automatisering en de bijbehorende vooruitgang in algoritmes gaan de effectiviteit nog verder doen toenemen.
  • Minder behoefte aan kantoorruimte: Aangezien steeds meer zaken online en automatisch verlopen, is er steeds minder behoefte aan specifieke menselijke kennis. Het achterhalen van een doelgroep hoeft bijvoorbeeld steeds minder uitgebreid. Hier is de technologie voor. Die doet het niet alleen sneller, maar ook beter. De keuze is dan snel gemaakt. Zeker met de huidige angst die Corona met zich meebrengt, is dit een belangrijke ontwikkeling.
  • Meer productie: In plaats van bepaalde simpele handelingen continu te moeten herhalen, wordt het mogelijk om dit toenemend automatisch te laten verlopen. Een onderneming wordt daarmee productiever. De minst ingewikkelde processen vallen als eerste ten prooi aan de automatisering. Zij zijn voorspelbaar en kunnen redelijk simpel in een algoritme worden vastgelegd.

Hoe kun je inspelen op de toekomst van online marketing?
In tijden van Corona zitten we met z’n allen veel thuis en hebben me waar weinig te doen. Ideaal dus om je te verdiepen in online marketing en de rol die automatisering daar in de nabije toekomst in gaat hebben. Er is dan ook voldoende informatie beschikbaar over hoe je je eigen processen zoveel mogelijk kan automatiseren. Zeker met het ook op de toekomst is het belangrijk dat je dit doet. Je wilt namelijk niet achterblijven op de concurrentie.

Het ding met automatisering is dat je er uiteindelijk hoe dan ook aan moet geloven. Wanneer het automatiseren van bepaalde processen zodanig productiever wordt dan het zelf doen, kun je haast niet meer achterblijven. Je snijdt jezelf dan in de vingers. Bovendien zijn er genoeg andere mensen die de betreffende processen dan wel laten automatiseren. Op deze gebieden is de concurrentie dan niet meer bij te houden.

Denk dus na over welke onderdelen van je onderneming in de toekomst te automatiseren zijn. Het zal je nog verbazen hoeveel mogelijkheden er nu al zijn om dit te doen. En ook als je nog helemaal nieuw bent in online marketing is dit relevante informatie. Je besteedt je tijd gedurende de Coronacrisis meer dan nuttig door je tijdig in te lezen.

Welke kansen biedt Corona in online marketing?

Er is op dit moment een groot risico aanwezig dat we met z’n allen alleen maar negatief gaan denken. Het is uiteraard vreselijk dat Corona zoveel slachtoffers telt en dat veel mensen daarnaast in de financiële problemen dreigen te raken. Een groot aantal beroepsgroepen is namelijk niet in staat om momenteel werk uit te voeren. Maar er is wel degelijk de mogelijkheid om ook nu in kansen te denken. Dit kan op twee manieren:

  • Bedenken wat je nu kunt doen: Veel mensen kunnen de werkzaamheden niet of niet volledig meer uitvoeren. Hierdoor komt er flink wat extra tijd vrij. En deze extra tijd kun je piekerend doorbrengen of je kunt op zoek gaan naar dingen die je wel kunt doen. Is er bijvoorbeeld een gedeelte van je werkzaamheden die je online kan uitvoeren? Kun je via online marketing wellicht wat extra handelingen verrichten?
  • Bedenken hoe je op de toekomst kan anticiperen: Ook met het oog op de toekomst is het mogelijk om in termen van kansen te denken. Want er is geen verregaande kennis vereist om te concluderen dat de economische gevolgen van Corona nog wel een tijdje merkbaar gaan zijn. Maar wat betekent dit voor de toekomst? Houdt het wellicht in dat er sowieso al meer tijd in online marketing geïnvesteerd moet worden?

Dit geldt dus voor zowel de ondernemers en ondernemingen met de volledige focus op online marketing als ook de personen die hier nog niet echt aandacht aan besteed hebben. Het is gewoonweg een van de weinige zaken waar je je nu op kunt richten. Vanuit huis of vanuit je onderneming liggen er qua online marketing tal van mogelijkheden.

Online marketing en Corona
Specifiek zijn er een aantal onderwerpen die aan online marketing gerelateerd zijn die door de Coronacrisis juist erg interessant worden. Denk dan bijvoorbeeld aan:

  • Investeringen: Als de geschiedenis omtrent economische crisissen iets leert, is het wel dat investeringen in online marketing zich altijd uitbetalen. Veel bedrijven komen gedurende een crisis namelijk in de problemen en zijn genoodzaakt op kosten te besparen. De kosten van adverteren dalen hierdoor bijvoorbeeld aanzienlijk. In tijden vanciCorona gaat het zich naar alle waarschijnlijkheid dan ook uitbetalen om in ieder geval in je online diensten en producten te blijven investeren. Zeker wanneer je er de middelen voor hebt, kun je ten opzichte van de concurrentie een slag slaan. Bovendien biedt online marketing veel kansen voor relatief lage kosten.
  • Automatiseren: Een manier om veel productiever te worden, is door meer te automatiseren. Online marketing staat al bekend om de toenemende mate waarin processen automatisch verlopen. In tijden van Corona en een gebrek aan werkend personeel is er juist extra veel winst te behalen door middel van automatisatie. Bovendien is de kans groot dat ook na Corona de nadruk hierop blijft liggen. Vooral wanneer de 1.5meter samenleving zich nog even doorzet.
  • Zichtbaarder worden: Een gevolg van meer investeringen en meer automatisatie is bijvoorbeeld dat je zichtbaarder wordt. Ook al neemt de winst ten tijden van Corona misschien niet direct toe door zulke maatregelen in financiële mate. Wanneer de recessie grotendeels voorbij is, ben jij in je branche dan de naam die ook tijdens de crisis zichtbaar was. Mensen zullen sneller aan jouw merk denken. Denk dus ook na over wat inspanningen qua online marketing nu in de toekomst teweeg kunnen gaan brengen.

Hoe neem je passende maatregelen qua online marketing tijdens Corona?
Het is allemaal leuk en aardig dat je weet waarom je juist tijdens de Coronacrisis de aandacht op online marketing kan leggen, maar hoe doe je dat dan? Want kun je specifiek nu doen om toch je consument te bereiken? Een aantal dingen:

  • Pas je aan de tijdelijke behoeften aan: Tijdens Corona heeft je doelgroep naar alle waarschijnlijk behoefte aan net iets andere diensten, producten en informatie. Probeer hier dan ook specifiek op in te spelen. Als kapper kun je bijvoorbeeld een online cursus opnemen waarin je uitlegt hoe mensen thuis hun haar kunnen knippen tijdens Corona. Of als leverancier van speelgoed richt je je op Coronavriendelijke artikelen die op 1.5 meter afstand gebruikt kunnen worden. Wees innovatief en denk vanuit het perspectief vanuit de consument.
  • Verander de strategie: In plaats van voor keiharde winst te gaan, is er ten tijden van een crisis vaak meer winst te behalen door juist de branding te benadrukken. Dus in plaats van zoveel mogelijk te verkopen van niet aan Corona gerelateerde producten, kun je als merk een actieve online marketingstrategie inzetten die de consument helpt in moeilijke tijden. Het merk blijft dan op een positieve manier lang bij de doelgroep hangen.
  • Plan voor de toekomst: Veel bedrijven verliezen de toekomst uit het oog in tijden van crisis. Ze gaan zo snel mogelijk besparen om de huidige situatie te verbeteren. De lange termijn zit dan lang niet altijd in het achterhoofd. Maak deze fout niet en denk nu al na over de periode na Corona. Zaken als automatisering en kunstmatige intelligentie maken meer en meer deel uit van de samenleving. Hoe kan dit de online marketingstrategie van jouw bedrijf gaan beïnvloeden? Kun je bijvoorbeeld besparen op bepaalde processen door ze automatisch te laten verlopen?

Al met al gaan we deels natuurlijk een onzekere toekomst tegenmoet. Er is maar weinig informatie beschikbaar over de tijden na een wereldwijde pandemie. Simpelweg omdat dit in het digitale tijdperk nog nooit is voorgekomen. Maar aan de hand van gezond verstand en een oog voor oorzaak en gevolg kun je al een heel stuk komen.

Bereid je als ondernemer, onderneming of als starter dan ook zo goed mogelijk voor op de periode die komen gaat. Dit vereist een kritische blik op de huidige processen, terwijl er altijd oog is voor de lange termijn. Wat is aan het eind van de rit de beste optie? En hoe zorg je ervoor dat je het meeste uit deze Coronacrisis haalt? In ieder geval op het gebied van online marketing is er genoeg dat je direct kunt ondernemen.

Cibus Digital

Of je nu een start-up bent, op zoek bent naar het beste talent op aarde of een scale-up die klaar is om te domineren: Cibus Digital bouwt aan marketing teams en staat achter je. Voor meer informatie bezoek onze website www.cibus-digital.nl of stuur ons een bericht op
info@cibus-digital.nl.

Deel dit artikel
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Lees meer blogs

Arbeidsmarkt

Scheidt Corona kaf van het koren in recruitment markt?

Afgelopen week kreeg ik een belletje van een collega recruitmentbureau. Ze vertelde me dat ze dé ideale kandidaat hadden gevonden voor een openstaande vacature. Wij staan altijd open voor een dergelijke aanbeveling, maar het baarde ons wel zorgen dat deze kandidaat zo naar ons werd doorgestuurd. Waarom? Het collega recruitmentbureau had geen enkele kennis van onze organisatie, functie en onze behoefte. Aansluitend hebben we de kandidaat gebeld en met een telefoontje werd duidelijk dat de kandidaat zelf van niets afwist (het netwerk is soms heel klein). En dat is exact het punt waar wij ons zorgen over maakte. Kandidaten zijn al langer een gebruiksvoorwerp geworden, waarbij Cv’s worden doorgeschoven zonder inhoudelijk met de kandidaat in gesprek te zijn.