Wat in december 2019 in Wuhan begon als een ver-van-onze-bedshow, werd al snel ingehaald door de realiteit. Corona verspreidde zich over de gehele wereld. De meeste gevolgen zijn ons allemaal bekend, maar hoe zit het anno 2021 met de gevolgen voor jongeren op de arbeidsmarkt?
Starters hebben het niet makkelijk momenteel. De werkeloosheid onder jongeren stijgt en het toekomstperspectief is ver te zoeken. De regering heeft de laatste weken de maatregelen nog eens aangescherpt, waardoor ook de meeste retail-winkels letterlijk hun deuren hebben moeten sluiten. Niet alleen de winkels moeten een lange adem hebben om hun hoofd boven water te houden, maar ook de jongeren. Door het virus en de maatregelen zijn ruim 75.000 jongeren zijn hun baan kwijtgeraakt. Ook moeten we constateren dat het ook nog eens bijzonder lastig is om op dit moment een nieuwe baan te vinden. Maar het is breder dan enkel het vinden of hebben van een baan. Studerende jongeren die hard aan het werk zijn om een carrière op te bouwen, hebben momenteel bijzonder veel moeite met het vinden van geschikte stageplekken. Dit zorgt ervoor dat zij niet alleen de kans op ervaring mislopen, maar ook stagnatie ondervinden als het gaat om het afronden van een opleiding.
Vele bedrijven zijn voorzichtig met het aannemen van nieuwe mensen en proberen de kosten zoveel mogelijk te drukken om te overleven. Hoewel het uit het perspectief van bedrijven te begrijpen is, neemt het niet weg dat dit een flink effect heeft op de gemoedstoestand van jongeren. Het ontbreken van perspectief en het uitblijven van een exit-strategie resulteert in onrust (zoals de rellen enkele weken terug) en heeft ook haar weerslag op mentaal vlak.
Studenten Overleg (ISO) geeft aan dat een derde van alle studenten momenteel een onvoldoende geeft aan zijn of haar leven. Depressies zijn gestegen tot recordhoogte. Neem als voorbeeld Japan. Daar zijn de cijfers van zelfdoding hoger dan de sterfte aan COVID-19, terwijl daar niet eens een lock-down was ingesteld. Deze cijfers zijn volledig toe te schrijven aan de werkloosheid, stress, angst en jongeren die zich bevinden in een sociaal isolement. In Nederland zijn de grootste pijnpunten de stage-achterstanden en de studieschulden
De regering trekt miljarden euro’s uit om ondernemers in Nederland bij te staan en ze door deze barre tijden heen te helpen, maar tegelijkertijd is er nog geen perspectief voor de jeugd. Het is frustrerend voor de jongeren. Zij zijn de groep die het minst last hebben van het virus en het meest last ondervinden van de inperkingen
Is er dan totaal geen toekomstperspectief voor jongeren? Er wordt in de wandelgangen ook gesproken over een zogeheten “sociaal vaccin”, gericht op jongeren, alleenstaanden en mensen met een beperking. Maar meer dan geruchten is er niet zichtbaar. Ondanks dat het besef er is dat de maatregelen onevenredig invloed heeft op deze groepen, is er nagenoeg niets te merken van een eventueel strijdplan. En met name het ontbreken van de visie of de richting die voor deze groepen veel rust zou geven, blijven de gemoederen onder spanning staan.
Momenteel wordt er veel gesproken over oplossingen. Zo heeft de SER (Sociaal Ecomische Raad) een denktank samengesteld van 2500 studenten om mee te denken aan oplossingen. Een van de oplossingen is het verstrekken van subsidies aan bedrijven die jongeren in dienst nemen. Dit kan helpen, maar vooralsnog komt het niet verder dan praten en het doen van voorstellen. Er worden duidelijke signalen afgegeven, maar nu is het noodzaak dat daar ook op geacteerd gaat worden. Zonder dat voorstellen worden aangenomen en knopen worden doorgehakt, blijft het risico enorm en bestaat de kans dat er straks een generatie verloren gaat. En daar is letterlijk niemand bij gebaat.
Aanbevelingen
- Geef nooit op! Dit is letterlijk het eerste wat wij je kunnen adviseren. Uiteindelijk zullen tijden beter worden en is er nu zelfs al enig licht aan het einde van de tunnel. Dit is een indicatie voor bedrijven om voorzichtig toch weer te gaan denken over de toekomst, welke mensen ze nodig hebben en zelf, welke mensen ze niet meer nodig hebben. Ook al lijkt het niet veel zin hebben, maar blijf solliciteren en blijf bedrijven benaderen. Een echte doorzetter zal uiteindelijk succes hebben.
- De banen en stageplekken liggen niet voor het oprapen. En als er een mooie vacature langs komt, wordt deze vaak bestookt met talloze sollicitatiebrieven. Het is dan ook essentieel om op te vallen. Probeer eens een creatieve manier. Maak bijvoorbeeld een video in plaats van een geschreven brief. Er zijn talloze programma’s die je gratis kunt gebruiken om het vervolgens te monteren. Een ieder die bekend is met Instagram of TikTok is in staat een verbluffend sollicitatiefilmpje te maken.
- Werk samen met Cibus Digital. Wij kennen niet allen het huidige klimaat, maar hebben ook nauw contact met bedrijven. Onze samenwerking zorgt ervoor dat wij over het algemeen sneller op de hoogte van een nieuw te vervullen posities. Wanneer jouw gegevens en competenties bij ons in het systeem staan, is de kans groot dat jij meegenomen wordt in een selectieprocedure.
Cibus Digital
Of je nu een start-up bent, op zoek bent naar het beste talent op aarde of een scale-up die klaar is om te domineren: Cibus Digital bouwt aan marketing teams en staat achter je. Voor meer informatie bezoek onze website www.cibus-digital.nl of stuur ons een bericht op
info@cibus-digital.nl.