De impact van Corona op marketing

Het is overbodig om te benadrukken wat het COVID-19 virus in onze wereld en samenleving teweeg heeft gebracht. Het heeft vele bedrijven gedwongen om te snijden in de organisatie of om heel voorzichtig met de kosten om te gaan. Lees bijvoorbeeld ook ons artikel over waarom starters de dupe zijn door Corona. De meeste bedrijven hebben het mes gezet in de marketingafdeling en de marketingactiviteiten. Marketing wordt vaak gezien als extra (in plaats van broodnodig) en is tevens het makkelijkst om op te bezuinigen. In ieder geval een stuk makkelijker dan op salaris, overheadkosten of gefaciliteerde voorzieningen. Maar is het verstandig om juist nu om marketing te bezuinigen?

Terwijl bedrijven de marketingafdeling en het ontwikkelen daarvan in de Corona-tijd vleugellam maken, blijkt uit onderzoek dat juist nu heel veel gevraagd (of zelfs) geëist wordt van marketing. Juist doordat er geen direct klantcontact is (althans niet op het niveau als voor het uitbreken van de pandemie), is het belangrijk om jouw klanten betrokken te houden bij het bedrijf. Waarom juist nu?

Momenteel worden veel campagnes geannuleerd, zo ook die van concurrenten. Echter zou een bedrijf verder moeten kijken dan enkel het besparen op de kosten. Het feit dat de concurrent nu ook niet adverteert, geeft twee voordelen. Jij (of het bedrijf) is nu wel zichtbaar en het wél nu uitvoeren van campagnes is goedkoper. Dit heeft enkel alleen maar voordelen, maar in de grote lijn wordt dit helaas niet altijd gezien.

Investeren in Marketing mensen essentieel in deze tijd

Het aannemen van marketingmensen zou nu juist een goede zet zijn. Er zijn geen betere tijden dan nu te werken aan content, brochures, promotiefilmpjes enz. Relatief veel day-to-day werkzaam-heden zijn stil komen te liggen, waardoor er tijd ontstaan om te dingen te doen waar men over het algemeen zegt dat daar nooit tijd voor is. Bezuinigen op óf het saneren van huidig personeel levert op de korte termijn een besparing op, maar een betere redenering kun je rekenen op een hoger rendement. Met de huidige instelling en besparingen, zullen marketeers (na de pandemie) flink aan de slag moeten om de achterstand in te halen. Dan zullen de budgetten nog steeds mager zijn om zo enige vorm van zekerheid in te bouwen. Slimme marketeers zullen echter in deze periode aan de slag gaan merkversterking. Ook marketingexpert Marieke Pijler ziet het belang in om in deze tijde te investeren in het versterken van je merk: “Dat lijkt misschien een inkoppertje, maar vaak zijn we ons daar niet bewust van. Veel merken die nu in zwaar weer zitten, hadden het ook voor de coronacrisis al lastig. Ze worden door de consument geassocieerd met een bepaald imago dat ze niet makkelijk veranderen. Een sterk merk, daarentegen, lost een conflict snel op en komt met een belofte die heldere verwachtingen wekt.” .

Conclusie
Dus daar waar de makkelijkste afdeling om in te snijden de marketingafdeling blijkt, kan dit weleens juist de afdeling zijn die het bedrijf of het merk overeind kan houden tijdens deze bijzondere periode in ons (bedrijfs)leven.

Cibus Digital
Of je nu een start-up bent, op zoek bent naar het beste talent op aarde of een scale-up die klaar is om te domineren: Cibus Digital bouwt aan marketing teams en staat achter je. Voor meer informatie bezoek onze website www.cibus-digital.nl of stuur ons een bericht op
info@cibus-digital.nl.

Deel dit artikel
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Lees meer blogs

Arbeidsmarkt

Scheidt Corona kaf van het koren in recruitment markt?

Afgelopen week kreeg ik een belletje van een collega recruitmentbureau. Ze vertelde me dat ze dé ideale kandidaat hadden gevonden voor een openstaande vacature. Wij staan altijd open voor een dergelijke aanbeveling, maar het baarde ons wel zorgen dat deze kandidaat zo naar ons werd doorgestuurd. Waarom? Het collega recruitmentbureau had geen enkele kennis van onze organisatie, functie en onze behoefte. Aansluitend hebben we de kandidaat gebeld en met een telefoontje werd duidelijk dat de kandidaat zelf van niets afwist (het netwerk is soms heel klein). En dat is exact het punt waar wij ons zorgen over maakte. Kandidaten zijn al langer een gebruiksvoorwerp geworden, waarbij Cv’s worden doorgeschoven zonder inhoudelijk met de kandidaat in gesprek te zijn.