5 personen waar een UX Researcher mee samenwerkt

Als UX Researcher ben je verantwoordelijk voor het in kaart brengen van de behoeftes van de klant. Naast dit, ben je ook verantwoordelijk voor het goed laten verlopen van het research-proces, maar dat doe je niet alleen. En die verantwoordelijkheid deel je dus met anderen. Zoals dat hoort in een bedrijf. Wie die anderen zijn? Dat lees je in dit artikel. 

  • De vastberaden Product-Owner

Als eerste hebben we de product-owner. Je collega die beslissingen maakt. Het liefst worden die beslissingen gebaseerd op data, waaronder jouw onderzoeken, maar soms geven andere technische capaciteiten de doorslag. Helaas. Maar ook dat went. De volgende keer gewoon wat eerder aanhaken.

  • De coole UX Designer

Als UX Researcher werk je (en lach je heel) veel met UX Designers. Jij bent de oren van de klant, maar zij zijn de ogen van de klant. Wat geeft de beste ervaring? Wat willen de klanten het eerste zien? Hoe willen ze, welke interactie met je producten? Daar kunnen de coole UX Designers je alles over vertellen. Meer dan vertellen zelfs: zij kunnen je daar alles over laten zien.

  • De grappige Copywriter

Voor het research-proces en voor alle onderzoeken heb je klanten of niet-klanten nodig. Om die gebruikers te werven, heb je de grappige copywriter nodig die je kan helpen om een aantrekkelijke tekst te schrijven. Zo zorgen jullie er samen voor dat alle onderzoeken goed gevuld worden en het research-proces als een tierelier door blijft gaan.

  • De pientere Developer

Developers komen sneller in beeld in kleinere organisaties. Het schakelen met een developer zorgt ervoor dat je goed begrijpt wat de mogelijkheden zijn op technisch vlak. Is het beeld dat jij als researcher wilt schetsen bij de product-owner realistisch? En zo niet, waar komt dat door? Kortom, een developer helpt je bij het begrijpen van het allerbelangrijkste onderwerp: haalbaarheid.

  • De bloedeerlijke Gebruiker

Last but not least, hebben we de bloedeerlijke gebruiker. Je allerbelangrijkste collega. Je beste vriend. Althans, dat wil je. Zorg ervoor dat de gebruiker de meeste aandacht krijgt. Altijd.

Solliciteer vandaag nog!

Voel jij je geroepen om ook klanten te vertegenwoordigen binnen bedrijven? Ben je goed in het observeren van menselijk gedrag en ben je goed in het doorgronden van de behoeften van mensen en kun je dit allemaal zonder vooroordelen te hebben? Dan is een baan als UX Researcher misschien wel iets voor jou.

En zeg nou zelf, hoe hip is het om te zeggen dat je een volk vertegenwoordigd, de volgende keer dat jij je moet voorstellen op een evenement. Solliciteer vandaag nog op een van de openstaande vacatures!

Cibus Digital

Of je nu een start-up bent, op zoek bent naar het beste talent op aarde of een scale-up die klaar is om te domineren: Cibus Digital bouwt aan marketing teams en staat achter je. Voor meer informatie bezoek onze website www.cibus-digital.nl of stuur ons een bericht op info@cibus-digital.nl.

Deel dit artikel
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Lees meer blogs

Arbeidsmarkt

Scheidt Corona kaf van het koren in recruitment markt?

Afgelopen week kreeg ik een belletje van een collega recruitmentbureau. Ze vertelde me dat ze dé ideale kandidaat hadden gevonden voor een openstaande vacature. Wij staan altijd open voor een dergelijke aanbeveling, maar het baarde ons wel zorgen dat deze kandidaat zo naar ons werd doorgestuurd. Waarom? Het collega recruitmentbureau had geen enkele kennis van onze organisatie, functie en onze behoefte. Aansluitend hebben we de kandidaat gebeld en met een telefoontje werd duidelijk dat de kandidaat zelf van niets afwist (het netwerk is soms heel klein). En dat is exact het punt waar wij ons zorgen over maakte. Kandidaten zijn al langer een gebruiksvoorwerp geworden, waarbij Cv’s worden doorgeschoven zonder inhoudelijk met de kandidaat in gesprek te zijn.