SEO in 2020: 5 redenen waarom SEO belangrijk is voor bedrijven ten tijden van Corona

SEO is al sinds jaar en dag een bijzonder interessant onderwerp voor de doorgewinterde online marketeer. Een goede zoekmachineoptimalisatie zet de deur naar meer bezoekers op je website wagenwijd open. Maar zeker nu we ons in een Coronacrisis bevinden, is SEO belangrijker dan ooit. Veel bedrijven, winkels en ondernemers zijn gewezen op de digitale wereld om producten te verkopen of diensten te verlenen. Er worden veel nieuwe websites opgericht. Maar na het oprichten van een website is het zo snel mogelijk zaak dat je bezoekers naar je website trekt. Lang niet iedereen heeft de juiste kennis en voldoende budget om zwaar online te gaan adverteren. De focus op SEO leggen is dan een zeer aantrekkelijke optie. Maar waarom dan precies? Wat zijn de voordelen van een goede focus op SEO in tijden van Corona? Bij deze 5 redenen waarom SEO momenteel zo belangrijk is:

1: Voordeel op concurrentie
Een zoekmachine als Google is voor veel websites verantwoordelijk voor het overgrote deel van het totale aantal bezoekers. Hier wordt de slag dus geslagen om je concurrentie te slim af te zijn. Zeker wanneer je website relatief nieuw is, heb je een flinke inhaalslag te maken. Door je goed in SEO te verdiepen, kun je bijvoorbeeld een paar zeer sterke stukken tekst op de website plaatsen. Je kunt dan op een aantal zoekwoorden heel gericht de concurrentie verslaan. Wanneer mensen zoeken naar een product, worden ze naar verloop van tijd automatisch naar jouw website geleid. Puur doordat deze hoger in de zoekresultaten verschijnt, als gevolg van de sterke inhoud.

Een groot deel van de online concurrentiestrijd wordt gewonnen bij de zoekmachines. Hoe beter je SEO op orde is, hoe groter de kans dat je digitale avontuur een succesvol einde heeft. Zeker tijdens de Coronacrisis kun je door middel van SEO een hoop goedmaken van het verlies in fysieke zaken. Schrijf uitgebreide SEO teksten of laat deze door een expert schrijven en haal hier en daar steeds meer voordelen ten opzichte van de concurrentie.

2: Langetermijnvisie
Tijdens de Coronacrisis kan een focus op SEO de start van iets moois zijn. Een website die zowel technisch als inhoudelijk qua SEO goed in elkaar steekt, heeft tot ver in de toekomst veel waarde. Zolang er continu aandacht wordt besteed aan deze SEO, zal de website op lange termijn waardevol blijven. Bezoekers blijven komen. Of je nu producten of diensten aanbiedt, organisch zoekverkeer is altijd goud waard. Je hoeft dan niet te investeren in allerlei advertentiecampagnes. Om goed uit de Coronacrisis te komen en ook daarna de vruchten te plukken van een goede website, doe je er goed aan om je SEO serieuzer dan ooit te nemen. Juist nu valt er veel winst mee te behalen.

Als bedrijf, winkel of ondernemer is het niet alleen een manier om de huidige moeilijke tijd door te komen, maar ook zeker een basis voor sterke groei. Een website verdient na verloop van tijd autoriteit. Consistent hoge kwaliteit wordt door zoekmachines als Google sterk beloond.

3: Budgetvriendelijk
Zoals eerder al even kort aangestipt, kost SEO relatief weinig budget. Het schrijven van inhoudelijk sterke teksten kan iedereen zelf doen, mits er voldoende tijd in wordt gestopt. Maar uiteindelijk gaat dit zeker zijn vruchten afwerpen. SEO zorgt uiteindelijk voor organisch verkeer. Dat wil zeggen; zoekverkeer waarvoor je niet hebt hoeven betalen.

De Coronacrisis van 2020 heeft er voor veel bedrijven en ondernemingen flink ingehakt. Er moet een hoop bespaard worden op verschillende gebieden. Een manier om deze besparing vervolgens niet schadelijk te laten zijn, is door de focus van advertenties te verleggen naar SEO. Het is niet alleen een stuk budgetvriendelijker, maar ook zeker waardevoller op de lange termijn.

Stel dat je uiteindelijk evenveel bezoekers trekt dankzij de inhoud van je website als dat je deed met het plaatsen van advertenties. Je volledige advertentiebudget wordt dan bespaard. Dit kan vervolgens weer in andere zaken gestoken worden. Zaken die vooral ten tijden van Corona een stuk belangrijker zijn.

4: Toegankelijk
SEO is een stuk meer toegankelijk dan dat veel mensen denken. Veel website-eigenaren zeggen al snel dat ze helemaal niks van SEO begrijpen, omdat het veel te ingewikkeld is. Maar SEO hoeft dit in de basis helemaal niet te zijn. Een groot gedeelte van SEO bestaat uit het leveren van kwalitatief hoogstaande en relevante teksten. Denk aan zaken als:

  • De lengte van de tekst: Hoe langer een tekst is, hoe beter. Een langere tekst levert in potentie namelijk meer en uitgebreider informatie. Wat het onderwerp ook is, een langere tekst van exact dezelfde kwalitatieve inhoud wint altijd van een kortere tekst.
  • De relevantie van de tekst: Bij de lengte is het wel belangrijk dat de tekst dus ook toegevoegde waarde heeft. Het heeft geen zin om onzin te verkopen. Daar prikt Google zo doorheen.
  • De schrijfstijl: Gebruik veel korte, leesbare zinnen. Een tekst moet makkelijk leesbaar zijn, met een duidelijke opbouw. De algoritmes van Google herkennen en belonen dit.
  • Consistentie: Daarnaast is consistentie erg belangrijk. Probeer geregeld nieuwe inhoud aan de website toe te voegen. Het geeft de indicatie dat informatie altijd geüpdatet wordt.

5: Meetbaar
Een hele fijne eigenschap van SEO is dat het goed meetbaar is. Je kunt precies zien welke inhoud wel goed presteert en welke niet. Bovendien heb je met een plug-in als Yoast SEO toegang tot informatie over de SEO-waarde van je pagina. Dit maakt optimalisatie een stuk makkelijker. Het is belangrijk om te weten wat wel werkt en wat niet werkt. Zo leer je wat er beter kan en kun je dit vervolgens ook toepassen. Daarna meet je de resultaten en kijk je of het heeft gewerkt.

Al met al biedt SEO voldoende manieren om continu te verbeteren. Je kunt bijvoorbeeld ook heel goed oudere teksten uitbreiden en aanvullen en vervolgens checken of er meer verkeer naartoe wordt geleid. Zo heb je alle middelen in huis om ten tijden van Corona toch te verbeteren. Ook al moet dit voor een tijdje grotendeels online.

Cibus Digital
Of je nu een start-up bent, op zoek bent naar het beste talent op aarde of een scale-up die klaar is om te domineren: Cibus Digital bouwt aan marketing teams en staat achter je. Voor meer informatie bezoek onze website www.cibus-digital.nl of stuur ons een bericht op
info@cibus-digital.nl.

Deel dit artikel
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Lees meer blogs

Arbeidsmarkt

Scheidt Corona kaf van het koren in recruitment markt?

Afgelopen week kreeg ik een belletje van een collega recruitmentbureau. Ze vertelde me dat ze dé ideale kandidaat hadden gevonden voor een openstaande vacature. Wij staan altijd open voor een dergelijke aanbeveling, maar het baarde ons wel zorgen dat deze kandidaat zo naar ons werd doorgestuurd. Waarom? Het collega recruitmentbureau had geen enkele kennis van onze organisatie, functie en onze behoefte. Aansluitend hebben we de kandidaat gebeld en met een telefoontje werd duidelijk dat de kandidaat zelf van niets afwist (het netwerk is soms heel klein). En dat is exact het punt waar wij ons zorgen over maakte. Kandidaten zijn al langer een gebruiksvoorwerp geworden, waarbij Cv’s worden doorgeschoven zonder inhoudelijk met de kandidaat in gesprek te zijn.