Data begint in de wereld van marketing met de dag belangrijker te worden. Nu was dit proces natuurlijk al een tijdje gaande, maar vooral de laatste jaren kwam dit in een stroomversnelling. Dit betekent direct ook dat er steeds meer kansen ontstaan om data in te zetten voor marketingdoeleinden. Uiteindelijk is het doel van elke marketeer om de consument zo goed mogelijk te begrijpen. Hoe beter je de consument en je doelgroep namelijk begrijpt, hoe beter je kan inspelen op dat wat ze nodig hebben. De vraag is dan ook hoe je data op een zo efficiënt en effectief mogelijke manier kan inzetten om je marketingdoelen te bereiken. Bij deze kijken we naar 7 op data gebaseerde marketing trends in 2020:
1. Ethische datacollectie
Ethische datacollectie is
belangrijker dan ooit. Probeer zoveel mogelijk transparant te zijn over de
manieren waarop je data voor je bedrijf verzamelt. Tegenwoordig worden er zelfs
extreme boetes uitgedeeld aan giganten als Google voor onethische
datacollectie. Daarnaast heeft Facebook in 2019 ook met een flink schandaal te
maken gehad. Mensen stellen het simpelweg niet op prijs wanneer ze buiten hun
weten om erachter komen dat er allerlei data over hun gedrag rondzwerft op het
internet. Ben er zeker van dat de datacollectie op een waterdichte manier
verloopt. Je voorkomt enerzijds dat je in de toekomst in de financiële
problemen komt en anderzijds dat je het vertrouwen van de consument verliest.
Dit kan zelfs op lange termijn desastreuze gevolgen hebben.
2. Gepersonaliseerde automatie
Gepersonaliseerde automatie komt
steeds vaker tevoorschijn bij een toenemend aantal bedrijven. De consument
waardeert het ten zeerste wanneer er heel specifiek wordt omgegaan met zijn of
haar wensen. Zo is het in marketing tegenwoordig heel goed mogelijk om geautomatiseerde
advertenties te laten zien aan mensen die recentelijk een product hebben
bekeken. Het gaat dus veel verder dan een mailtje versturen waarin de voornaam
van iemand is opgenomen. Door bepaalde geautomatiseerde filters in te stellen,
verlopen dit soort processen allemaal achter de schermen. Je bespaart daarmee
niet alleen tijd, maar je vergroot de effectiviteit van je onderneming
aanzienlijk. En dat alles is mogelijk aan de hand van de juiste data. Let er
daarbij dus wel op dat deze data op een ethische manier is ontvangen. Anders
kan gepersonaliseerde automatie averechts werken.
3. Gebruik verschillende kanalen
In 2020 wordt het meer en meer
populair om zoveel mogelijk kanalen in te zetten om data te verzamelen. Waarom?
Door verschillende kanalen in te zetten, heb je ook de mogelijkheid om
verschillende pogingen te doen om een potentiële consument te overtuigen. Heb
je als onderneming bijvoorbeeld een website, waarop een bezoeker een vol
winkelwagentje achterlaat? Stuur dan een mailtje om de klant hier aan te
herinneren. Dit vergroot de kans op een verkoop. Mocht hier niet op gereageerd
worden, dan kan een social media post op Instagram enkele klanten misschien
alsnog triggeren om voor de tweede keer een kijkje te nemen. Hoe groter het
aantal kanalen waar je op actief bent, hoe groter de kans op succes. Bovendien
vloeit hier ook weer waardevolle data uit voort over de effectiviteit van de
verschillende kanalen.
4. Kunstmatige intelligentie voor snelheid
Dat kunstmatige intelligentie al
enkele jaren aan een opmars bezig is, daar zijn de meeste mensen wel van op de
hoogte. Maar de manieren waarop zijn nog niet altijd duidelijk. Tegenwoordig is
het namelijk ook heel goed mogelijk om kunstmatige intelligentie bijvoorbeeld
vragen te laten beantwoorden. Zeker in industrieën waar een snel antwoord
belangrijk is, is dit van grote waarde. Denk bijvoorbeeld aan een potentiële
klant die een vraag heeft over een product en pas na een antwoord tot koop
overgaat. Wanneer deze vraag direct beantwoord wordt door een vorm van
kunstmatige intelligentie, is de kans vele malen groter dat de verkoop
plaatsvindt. Een groot voordeel ten opzichte van een concurrent die alleen
enkele FAQ’s op de website heeft staan en een contactformulier aanbiedt.
5. Voorspellingstools
Bij voorspellingstools moet je
denken aan de technologie achter het aanvullen van je zoekwoorden in Google.
Terwijl je aan het typen bent, worden er al enkele relevante suggesties
getoond. Uiteraard is het lang niet altijd haalbaar om de algoritmes van het
formaat van Google in te zetten, maar je kan dit wel op een subtieler niveau
doen. Bijvoorbeeld in de helpdesk, waar je sneller het juiste antwoord afstemt
op de vraag van de bezoeker. Door deze tijd significant in te korten, wordt de
gebruikerservaring sterk verbeterd. Bezoekers zijn dan ook in de toekomst
sneller geneigd om terug te keren. Zoals gezegd, het uiteindelijke doel is om
de bezoeker zo goed mogelijk te begrijpen. Dit soort functies bieden op dat
gebied een flinke houvast.
6. SEO data
Ook SEO wordt in 2020 meer en
meer gebaseerd op data. Aan de hand van de juiste data kom je er bijvoorbeeld
achter hoeveel backlinks de best scorende pagina’s hebben, welke zoekwoorden en
termen ze gebruiken en hoe groot de teksten op deze websites zijn. Allemaal waardevolle
informatie die je voor je eigen website in kunt zetten. Het biedt handvaten om
te trachten het beter te doen dan de concurrentie. Aan de hand van data kun je
grondig analyseren wat mogelijke verbeterpunten zijn en hoe je deze kunt
toepassen. Al met al zijn er daardoor sterke verbeteringen qua vindbaarheid
mogelijk. En een betere vindbaarheid resulteert op zichzelf altijd in meer
bezoekers op een website.
7. Kwaliteit boven kwantiteit
Wat je in 2019 en 2020 steeds meer ziet gebeuren, is dat kwaliteit boven kwantiteit gaat. Het doel verschuift naar het beter begrijpen van de doelgroep. In plaats van brede statistieken te gebruiken om de effectiviteit van bepaalde maatregelen te meten, wordt er meer de diepte ingegaan. Zaken als een enquête houden, werden lange tijd als te tijdrovend gezien. Maar tegenwoordig biedt het dermate waardevolle informatie dat er bepaalde strategieën aan worden gekoppeld. Zorg ervoor dat je als onderneming de nadruk begint te leggen op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Het kan op termijn een hoop voordelen met zich meebrengen wanneer je de consument beter begrijpt dan de concurrentie.
Cibus Digital
Of je nu een start-up bent, op zoek bent naar het beste talent op aarde of een scale-up die klaar is om te domineren: Cibus Digital bouwt aan marketing teams en staat achter je. Voor meer informatie bezoek onze website www.cibus-digital.nl of stuur ons een bericht op
info@cibus-digital.nl.