7 op data gebaseerde marketing trends in 2020

Data begint in de wereld van marketing met de dag belangrijker te worden. Nu was dit proces natuurlijk al een tijdje gaande, maar vooral de laatste jaren kwam dit in een stroomversnelling. Dit betekent direct ook dat er steeds meer kansen ontstaan om data in te zetten voor marketingdoeleinden. Uiteindelijk is het doel van elke marketeer om de consument zo goed mogelijk te begrijpen. Hoe beter je de consument en je doelgroep namelijk begrijpt, hoe beter je kan inspelen op dat wat ze nodig hebben. De vraag is dan ook hoe je data op een zo efficiënt en effectief mogelijke manier kan inzetten om je marketingdoelen te bereiken. Bij deze kijken we naar 7 op data gebaseerde marketing trends in 2020:

1. Ethische datacollectie
Ethische datacollectie is belangrijker dan ooit. Probeer zoveel mogelijk transparant te zijn over de manieren waarop je data voor je bedrijf verzamelt. Tegenwoordig worden er zelfs extreme boetes uitgedeeld aan giganten als Google voor onethische datacollectie. Daarnaast heeft Facebook in 2019 ook met een flink schandaal te maken gehad. Mensen stellen het simpelweg niet op prijs wanneer ze buiten hun weten om erachter komen dat er allerlei data over hun gedrag rondzwerft op het internet. Ben er zeker van dat de datacollectie op een waterdichte manier verloopt. Je voorkomt enerzijds dat je in de toekomst in de financiële problemen komt en anderzijds dat je het vertrouwen van de consument verliest. Dit kan zelfs op lange termijn desastreuze gevolgen hebben.

2. Gepersonaliseerde automatie
Gepersonaliseerde automatie komt steeds vaker tevoorschijn bij een toenemend aantal bedrijven. De consument waardeert het ten zeerste wanneer er heel specifiek wordt omgegaan met zijn of haar wensen. Zo is het in marketing tegenwoordig heel goed mogelijk om geautomatiseerde advertenties te laten zien aan mensen die recentelijk een product hebben bekeken. Het gaat dus veel verder dan een mailtje versturen waarin de voornaam van iemand is opgenomen. Door bepaalde geautomatiseerde filters in te stellen, verlopen dit soort processen allemaal achter de schermen. Je bespaart daarmee niet alleen tijd, maar je vergroot de effectiviteit van je onderneming aanzienlijk. En dat alles is mogelijk aan de hand van de juiste data. Let er daarbij dus wel op dat deze data op een ethische manier is ontvangen. Anders kan gepersonaliseerde automatie averechts werken.

3. Gebruik verschillende kanalen
In 2020 wordt het meer en meer populair om zoveel mogelijk kanalen in te zetten om data te verzamelen. Waarom? Door verschillende kanalen in te zetten, heb je ook de mogelijkheid om verschillende pogingen te doen om een potentiële consument te overtuigen. Heb je als onderneming bijvoorbeeld een website, waarop een bezoeker een vol winkelwagentje achterlaat? Stuur dan een mailtje om de klant hier aan te herinneren. Dit vergroot de kans op een verkoop. Mocht hier niet op gereageerd worden, dan kan een social media post op Instagram enkele klanten misschien alsnog triggeren om voor de tweede keer een kijkje te nemen. Hoe groter het aantal kanalen waar je op actief bent, hoe groter de kans op succes. Bovendien vloeit hier ook weer waardevolle data uit voort over de effectiviteit van de verschillende kanalen.

4. Kunstmatige intelligentie voor snelheid
Dat kunstmatige intelligentie al enkele jaren aan een opmars bezig is, daar zijn de meeste mensen wel van op de hoogte. Maar de manieren waarop zijn nog niet altijd duidelijk. Tegenwoordig is het namelijk ook heel goed mogelijk om kunstmatige intelligentie bijvoorbeeld vragen te laten beantwoorden. Zeker in industrieën waar een snel antwoord belangrijk is, is dit van grote waarde. Denk bijvoorbeeld aan een potentiële klant die een vraag heeft over een product en pas na een antwoord tot koop overgaat. Wanneer deze vraag direct beantwoord wordt door een vorm van kunstmatige intelligentie, is de kans vele malen groter dat de verkoop plaatsvindt. Een groot voordeel ten opzichte van een concurrent die alleen enkele FAQ’s op de website heeft staan en een contactformulier aanbiedt.

5. Voorspellingstools
Bij voorspellingstools moet je denken aan de technologie achter het aanvullen van je zoekwoorden in Google. Terwijl je aan het typen bent, worden er al enkele relevante suggesties getoond. Uiteraard is het lang niet altijd haalbaar om de algoritmes van het formaat van Google in te zetten, maar je kan dit wel op een subtieler niveau doen. Bijvoorbeeld in de helpdesk, waar je sneller het juiste antwoord afstemt op de vraag van de bezoeker. Door deze tijd significant in te korten, wordt de gebruikerservaring sterk verbeterd. Bezoekers zijn dan ook in de toekomst sneller geneigd om terug te keren. Zoals gezegd, het uiteindelijke doel is om de bezoeker zo goed mogelijk te begrijpen. Dit soort functies bieden op dat gebied een flinke houvast.

6. SEO data
Ook SEO wordt in 2020 meer en meer gebaseerd op data. Aan de hand van de juiste data kom je er bijvoorbeeld achter hoeveel backlinks de best scorende pagina’s hebben, welke zoekwoorden en termen ze gebruiken en hoe groot de teksten op deze websites zijn. Allemaal waardevolle informatie die je voor je eigen website in kunt zetten. Het biedt handvaten om te trachten het beter te doen dan de concurrentie. Aan de hand van data kun je grondig analyseren wat mogelijke verbeterpunten zijn en hoe je deze kunt toepassen. Al met al zijn er daardoor sterke verbeteringen qua vindbaarheid mogelijk. En een betere vindbaarheid resulteert op zichzelf altijd in meer bezoekers op een website.

7. Kwaliteit boven kwantiteit
Wat je in 2019 en 2020 steeds meer ziet gebeuren, is dat kwaliteit boven kwantiteit gaat. Het doel verschuift naar het beter begrijpen van de doelgroep. In plaats van brede statistieken te gebruiken om de effectiviteit van bepaalde maatregelen te meten, wordt er meer de diepte ingegaan. Zaken als een enquête houden, werden lange tijd als te tijdrovend gezien. Maar tegenwoordig biedt het dermate waardevolle informatie dat er bepaalde strategieën aan worden gekoppeld. Zorg ervoor dat je als onderneming de nadruk begint te leggen op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Het kan op termijn een hoop voordelen met zich meebrengen wanneer je de consument beter begrijpt dan de concurrentie.

Cibus Digital
Of je nu een start-up bent, op zoek bent naar het beste talent op aarde of een scale-up die klaar is om te domineren: Cibus Digital bouwt aan marketing teams en staat achter je. Voor meer informatie bezoek onze website www.cibus-digital.nl of stuur ons een bericht op
info@cibus-digital.nl.

Deel dit artikel
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Lees meer blogs

Arbeidsmarkt

Scheidt Corona kaf van het koren in recruitment markt?

Afgelopen week kreeg ik een belletje van een collega recruitmentbureau. Ze vertelde me dat ze dé ideale kandidaat hadden gevonden voor een openstaande vacature. Wij staan altijd open voor een dergelijke aanbeveling, maar het baarde ons wel zorgen dat deze kandidaat zo naar ons werd doorgestuurd. Waarom? Het collega recruitmentbureau had geen enkele kennis van onze organisatie, functie en onze behoefte. Aansluitend hebben we de kandidaat gebeld en met een telefoontje werd duidelijk dat de kandidaat zelf van niets afwist (het netwerk is soms heel klein). En dat is exact het punt waar wij ons zorgen over maakte. Kandidaten zijn al langer een gebruiksvoorwerp geworden, waarbij Cv’s worden doorgeschoven zonder inhoudelijk met de kandidaat in gesprek te zijn.